IJzer

spinazieIJzer is belangrijk voor een goede gezondheid en heeft een gunstige invloed op je energieniveau. Tijdens je menstruatie verliest een vrouw bloed. Door het verlies van bloed kun je je moe en lusteloos voelen. Om nieuw bloed aan te maken is ijzer nodig.

 

Wist je dit?
Vrouwen zijn ongeveer 500 keer in hun leven ongesteld.

De menstruatie begint tussen je 12e en 14e levensjaar. Ongeveer rond je 50ste ben je voor het laatst ongesteld.
Je bent vruchtbaar zolang je menstrueert, en een gezonde menstruatiecyclus duurt tussen de 21 en 35 dagen. Vrouwen zijn gemiddeld om de 28 dagen ongesteld.

De fases van de menstruatiecyclus

  • Fase 1: Er vormt zich een slijmlaag in je baarmoeder.
  • Fase 2: De ovulatie: er komt een eicel vrij.
  • Fase 3: Wordt de eicel niet bevrucht? Dan trekt de baarmoeder samen waardoor het baarmoederslijmvlies en de onbevruchte eicel worden afgevoerd. De samentrekking van je baarmoeder veroorzaakt de beruchte ongesteldheidskramp.
  • Fase 4: Het afstoten van het baarmoederslijmvlies veroorzaakt bloedingen: je wordt ongesteld.

Per ongesteldheid verlies je ongeveer 4 eetlepels bloed. Dat verschilt van persoon tot persoon. Factoren die de hoeveelheid bloedverlies beïnvloeden zijn:

  • Erfelijkheid
  • Stress
  • Voeding
  • Of je al een keer bevallen bent
  • Of en welke anticonceptie je gebruikt

IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, de bouwstof van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn de energieleveranciers van ons lichaam. IJzer helpt bij vermoeidheid.

Waar zit het in?

De meeste ijzer uit onze voeding krijgen we binnen via graanproducten zoals volkorenbrood. Verder zit ijzer vooral in rund- en lamsvlees, broccoli, spinazie en sperziebonen.

Tip

Het ijzer in groenten en brood wordt beter opgenomen als je er iets met vitamine C bij eet of drinkt. Drink bijvoorbeeld sinaasappelsap bij een broodmaaltijd.


Meestal krijg je de aanbevolen hoeveelheid  ijzer via voedsel binnen. In een gebakken biefstuk zit bijvoorbeeld ijzer. Tijdens de menstruatie kan als aanvulling op de voeding een voedingssupplement met ijzer helpen.